Geschiedenis van de Bamboula
De naam “Bamboula” is al eeuwenlang bekend in het Caribisch gebied, maar ook in Zuid-Amerika, waar het vertaald werd in “bomba”. De naam staat voor een van origine Afrikaanse trom, alsmede voor een ritmische dans, al dan niet doorspekt met Creole tunes. Deze dansen worden nog altijd ten uitvoer gebracht, ook in New Orleans. De naam “Bamboula” kreeg bekendheid door een pianostuk met die naam, dat in 1849 werd gecomponeerd door de Amerikaanse pianist Louis Morau Gottschalk, ook wel de Creoolse Chopin genoemd. Het was gebaseerd op het ritme van de bamboula dans. Al snel werd het stuk, dat onderdeel was van een uit 4 onderdelen bestaande compositie op basis van Creole tunes, een sensatie en werd het zijn “signature tune”. “Bamboula” kan als een van de vroege voorlopers van de jazz worden beschouwd omdat de ragtime zich er al in aankondigt, in feite New Orleans Jazz avant la lettre.
Louis Moreau Gottschalk, op 8 mei 1829 in New Orleans geboren uit een joodse vader en Creoolse moeder, ging op 12-jarige leeftijd naar Parijs om aan het conservatorium te studeren.
Na vele concerten in Europa met hoofdzakelijk eigen werken keerde hij in 1853 terug naar de Verenigde Staten, waar zijn bekendheid steeds meer toenam door zijn composities en vooral zijn concerten.
Met zijn gebruik van cowboy-, folk- en creool tunes met specifieke dansritmes in zijn composities verwierf hij de status van een authentiek Amerikaans componist. Zijn veelvuldige reizen brachten hem ook naar Brazilië, met name Rio de Janeiro, alwaar hij op 18 december 1869 op 40-jarige leeftijd overleed.